Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the acf domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /var/www/clients/client1/web244/web/wp-includes/functions.php on line 6121
Věda v dynamickém trojúhelníku: Podnikatelské nastavení organizací, subjektivit a politik v akademických přírodních vědách v ČR – Sociologické večery

Věda v dynamickém trojúhelníku: Podnikatelské nastavení organizací, subjektivit a politik v akademických přírodních vědách v ČR

Režimy vládnutí v oblasti vědy a výzkumu se v posledních dekádách v mnoha zemích proměnily. Tyto proměny vědy souvisejí s obecnějšími posuny veřejné sféry směrem ke „kultuře auditu“ (Power 2003) a nástupem tzv. nové veřejné správy (New Public Management). Jde o manažerskou filosofii, jejímž cílem je modernizace veřejného sektoru na základě předpokladu, že silnější orientace na tržní mechanismy a zavedení principů soutěže tak, jak je známe ze soukromého sektoru, povedou k vyšší efektivitě a výkonnosti (Shore 2008). Vědní politika se tak posunuje „od politiky o vědě k politice, ve které musí být věda podřízena socioekonomickým potřebám“ (Godin 2002: 19, viz též Dowdle 2006). Někteří autoři v rozšíření těchto nových forem vykazatelnosti ve vědě spatřují epochální změnu (Dunn 2003: 60; Shore and Wright 2000: 57), neboť žebříčky a hodnocení prostřednictvím kvantitativních měřítek se stávají globální praxí, která přetváří praktiky vykazatelnosti v oblasti vědy (Sauder and Espeland 2009: 80). rnVe svém příspěvku představím analýzu probíhajících změn v akademických přírodních vědách v ČR od roku 2000, pro kterou jsem vyvinula původní koncept dynamického trojúhelníku. Jeho třemi úhly jsou dynamická organizace, dynamické subjektivity a dynamická politika výzkumu, přičemž ústředním principem fungování dynamického trojúhelníku je soutěž. Ta je zdrojem dynamizace v podobě akcelerace systému hodnocení a financování výzkumu, fungování laboratoří i utváření subjektivit výzkumníků a výzkumnic. Analýzou zavádění principů soutěže v podobě systémů hodnocení vědecké práce v každém pólu trojúhelníku identifikuji nastupující podnikatelské nastavení (entrepreneurial alignment) v akademických přírodních vědách v ČR. V příspěvku ukáži, že tyto tři typy dynamismů jsou důležitým způsobem provázány a vzájemně na sobě závisí. Zároveň budu diskutovat nelineární, nekoherentní a genderovanou povahu těchto procesů a jak jsou (či nejsou) tyto ne-koherence zvládány. rnSvé analýzy zakládám na různých typech dat vytvořených primárně v rámci výzkumu provedeného v přírodovědném ústavu Akademie věd České republiky, kde jsem v rámci evropského výzkumného projektu1 realizovala v období září 2006 až srpen 2007 etnografický výzkum a individuální a skupinové rozhovory s vedoucími týmů, samostatnými vědeckými pracovníky a pracovnicemi, postdoktorandy a postdoktorandkami a studenty a studentkami na bakalářské, magisterské a doktorské úrovni. Analyzovala jsem též ústavní dokumenty a dokumenty politik výzkumu, vývoje a inovací (národní politiky, Metodiku hodnocení atd.). Dalším zdrojem dat byly rozhovory s tvůrci veřejných politik, politiky a političkami a úředníky a úřednicemi v oblasti vědní politiky a politiky rovných příležitostí pro muže a ženy, které jsem provedla v roce 2006.rnPodnikatelské nastavení má dopady na to, jak jsou dnes přírodní vědy organizovány, co se děje s výzkumnými kariérami a vědeckou výchovou, i na to, jak a co mohou vědci a vědkyně poznávat. V závěru přednášky se zamyslím nad důsledky, které toto podnikatelské nastavení v dynamickém trojúhelníku může mít pro budoucnost poznávacích procesů v přírodních vědách.rnrnDowdle, M. 2006. “Public Accountability: Conceptual, Historical, and Epistemic Mappings.” Pp. 1–29 in M. Dowdle (ed.). Public Accountability: Designs, Dilemmas and Experiences. Cambridge University Press.rnDunn, D. D. 2003. “Accountability, Democratic Theory, and Higher Education.” Educational Policy 17(1): 60–79.rnGodin, B. 2002. “Outline for a History of Science Measurement.” Science, Technology & Human Values 27(1): 3–27.rnSauder, M. and W. N. Espeland. 2009. “The Discipline of Rankings: Tight Coupling and Organizational Change.” American Sociological Review 74(1): 63–82.rnShore, C. 2008. “Audit culture and Illiberal governance: Universities and the politics of accountability.” Anthropological Theory 8(3): 278–298.rnShore, C., S. Wright. 2000. “Coercive accountability: the rise of audit culture in high education.” Pp. 57–89 in M. Strathern (ed.). Audit Cultures: Anthropological Studies in Accountability and the Academy. London, New York: Routledge.rnrnrn1 Projekt Knowledge, Institutions, Gender: An East-West Comparative Study (smlouva č. SAS6-CT-2005-017617) financovaný Evropskou komisí.rnrnrnVýzkumný zájem Marcely Linkové se v současné době ubírá dvěma směry. Za prvé se věnuje výzkumu dopadů systémů hodnocení vědecké práce na znalost, organizace a subjektivity a to, jak jsou tyto procesy genderově podmíněny. Za druhé, v návaznosti na její snahy o prosazování genderové rovnosti ve vědě prozkoumává materiálně-diskurzivní praktiky, prostřednictvím nichž jsou přijímány a implementovány politiky a projekty genderové rovnosti ve vědě v Evropě a ČR.rnrn.