Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the acf domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /var/www/clients/client1/web244/web/wp-includes/functions.php on line 6121
Od sociologie vědění přes sociologii vědy ke studiu společností vědění – Sociologické večery

Od sociologie vědění přes sociologii vědy ke studiu společností vědění

Cílem přednášky je interpretovat pohyby v tematické orientaci sociologie ve vztahu ke studiu moderního vědění a nastínit úlohu takto zformovaného odborného vědění při řešení současných problémů „společností vědění“.rnSociologie vědění sledovala vztah moderního (vědeckého) vědění k tradičním formám vědění. Zdůrazňovala buď pozitivní (Comte, Durkheim) nebo fenomenologický (Scheler, Schutz) úhel pohledu, případně jejich kombinaci, a hledala v ideologických projevech poučení pro metodologii sociálních věd (Mannheim). Fakticky však sledovala formování (nomotetického a idiografického) diskurzů ve vědě a podoby jejich střetu na historicky se utvářejícím poli sociálních věd. 40. a 50. léta signalizovala „konec ideologie“ (Bell aj.) a nástup vědecky založené politiky i technizace sociálních oblastí. Sociologie začala hlouběji zkoumat sociální kontext akademické vědy (což bylo dříve tabuizováno –viz K. Popper) a objasnila kulturní zdroje její autonomie.rnNásledná problematizace vědy mobilizuje nejen rozsáhlejší sociologické zkoumání vědecké činnosti (kritika Mertona a formování alternativních přístupů), ale i podporovala formování mezioborově orientované oblasti studií vědy a techniky (interakce historie, sociologie a humanitních studií, později schumpeterovské ekonomie). Výsledky těchto studií monitorují změny mezi vědou a dalšími institucemi, snahu o zvládnutí rizik technizace i další sociální důsledky rozevírající se kognitivní mezery mezi odborným a každodenním věděním. Zkoumání změn na tomto rozhraní ukazuje, že jsou problematizovány hodnotící režimy jak ve vědě, tak i na politické aréně – v kontextu těchto transformací se prosazují projevy institucionálních změn. Uvedený teoretický rámec umožňuje specifikovat klíčové faktory možných sociálních změn a navrhnout metodologický design pro jejich analýzu.