Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the acf domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /var/www/clients/client1/web244/web/wp-includes/functions.php on line 6121
Možnosti a limity ovlivňování školní genderové socializace – Sociologické večery

Možnosti a limity ovlivňování školní genderové socializace

Navzdory viditelným proměnám životního stylu žen a mužů v naší společnosti zůstává řada tradičních aspektů genderového řádu stále platných. Dívky a chlapci jsou dominantně socializováni odlišnými způsoby. Vedle rodiny a médií je nejdůležitější socializační institucí škola. Vzhledem k nízkému povědomí o genderové problematice v české laické i odborné pedagogické veřejnosti je průběh školního vzdělávání (formálního i neformálního) v mnoha ohledech zatížen genderovými stereotypy. To se opakovaně prokazuje v zahraničních i českých výzkumech.rnrnPřednáška ve stručnosti popíše některé oblasti školního života, které jsou strukturovány podle genderového principu. Dále představí pojetí genderové rovnosti ve škole tak, jak s ním pracuje vzdělávací politika a praktické projekty. Ukázány ale budou i limity tohoto pojetí, které vedou k poměrně nízké efektivitě zaváděných změn. Jaké existují možnosti narušování genderových stereotypů a čím jsou tyto možnosti omezeny, bude ilustrováno na několika aktivitách pro žáky/ně na ZŠ, které vznikly a byly ověřeny v projektu Prolomit vlny.rnrnAutorka bude ve svém příspěvku vycházet z výzkumných i aktivistických zkušeností (např. výzkum Genderové aspekty přechodu žáků/yň mezi vzdělávacími stupni, studie gender pay gapu ve školství, výzkum Setkávání školy a rodiny: gender mění pravidla, projekt Gender ve škole, projekt Prolomit vlny atd.).