148. sociologický večer
Kolik sociologie se vejde do středoškolské výuky přírodních věd?
host: Jan Maršálek (FLÚ AV ČR)
Sociálněvědní reflexe vědy v různých svých podobách usiluje o realistické vykreslení vědy, jež často kontrastuje s jejím obrazem neseným obecným povědomím, médii, učebnicemi, ale také třeba normativní filosofií vědy a nezřídka i vědci samotnými. Sociální vědy vědu „zesvětšťují“, navrací ji společnosti: její hranice ukazují jako nejednoznačné, odhalují sociální povahu vědeckých postupů i výsledků, studují vědy v jejich ekonomickém i politickém ukotvení. Je to všechno ale něco, o čem by se většina z nás měla dozvědět již na střední škole? Projekt „Vědecká gramotnost pro společnost 21. století: Science Studies ve výuce přírodních věd“, který během našeho setkání představím, vychází z přesvědčení, že tomu tak je. Jakými způsoby by však měla dosud především akademická sociálněvědní studia vědy do středoškolské výuky přírodních věd (fyziky, chemie, biologie) vstoupit, zůstává otevřenou otázkou. Diskutovat budeme o badatelské i aplikované dimenzi představovaného projektu, ale také o jeho nekorektnosti a hladu po nových adeptkách a adeptech sociologie vědy.